Vrije Zwever

Vrije Zwever

Dit vliegtuig is zoals de naam al aangeeft een echt zweefvliegtuig. De opgooi vergt wat oefening, deze is anders dan bij het gebruikelijke papieren vliegtuigje. Als het lukt maakt de zwever een fraaie vlucht. Door veranderingen aan te brengen in het hoogteroer kun je de vlucht van het vliegtuig beïnvloeden, bijv. een bocht laten maken.

Het maken van de Vrije Zwever is geschikt voor groep 5/6/7/8. Het is een klassikale opdracht waarbij de groepsleerkracht fungeert als assistent. Voor deze opdracht hebben we nodig: A4 papier, plakband, balpen, liniaal / geodriehoek, een schaar en het werkblad.

Voor groep 5 en 6 heb ik de opdracht vereenvoudigd. Zij krijgen een voorbedrukt A4 waarop de vouw- en kniplijnen al zichtbaar zijn. We maken het vliegtuig klassikaal, stap voor stap. De leerlingen die aan de hand van het werkblad zelfstandig door kunnen werken mogen dat doen.

De opdracht wordt gesplitst in 3 lessen van 60 min.

In de eerste les besteed ik aandacht aan de theorie van het vliegprincipe. Door middel van een aantal proefjes laat ik de leerlingen kennismaken met de lucht om ons heen, luchtdruk en luchtstroming. Bijv. de hoovercraft: We laten een ballon met een cd over de tafel zweven. Aan het eind van deze les maken we een draaivleugel: een heel simpel gemaakt vliegend object van papier, dat draaiend vliegt.

In de tweede les gaan we de Vrije Zwever maken. De leerlingen krijgen een werkblad waarop stap voor stap met plaatjes en tekst staat uitgelegd hoe ze te werk moeten gaan. Belangrijk bij deze opdracht is dat ze secuur werken en zorgvuldig lezen. Hoe preciezer er wordt gewerkt hoe beter het vliegtuigje straks vliegt.

In de laatste les gaan we de vliegtuigen testen en kijken hoe we de vlucht kunnen beïnvloeden. De opgooi blijkt ook erg belangrijk! Als afsluiting houden we een vliegwedstrijd, hierdoor worden kinderen extra uitgedaagd om netjes te werken. Bijvoorbeeld de jongens tegen de meisjes. Alle jongens zoeken met elkaar uit welk vliegtuig van hen het langst zweeft. Dit doen de meisjes ook onder elkaar. We spreken af wat we gaan meten en hoe we dat gaan doen? Tijd, rondje vliegen? Daarna volgt de wedstrijd!

Deze opdracht is heel leuk te combineren met de Luchtschorpioen. Het zijn 2 verschillende vliegtuigjes en het is interessant om de verschillende vluchten met elkaar te vergelijken.

Raakvlak kerndoelen 42 en 44:

  • Kracht: Lucht oefent kracht uit
  • Relatie vorm en functie
  • Meten en meetkunde