Projecten en het 3-O leren

Op dit moment ben ik me meer aan het richten op het 3-O leren, ondernemend, onderzoekend en ontwerpend leren.

Ik ben altijd een verzamelaar geweest van bruikbaar afval- of restmateriaal. Tegenwoordig heb ik een fijne werkruimte waar ik ook alles kan opslaan. Niet alleen voor mij, maar ook voor kinderen werkt dit erg inspirerend! Om vanuit materiaal te beginnen met het maken van iets, aldoende te onderzoeken en ontdekken, is erg leuk. Soms ontstaat er een mooi, grappig of bruikbaar product, vaak ontstaat er een nieuw idee. Hierdoor groeit niet alleen het product, maar jij ook!

Op school heb ik bijvoorbeeld een project begeleid waarbij de leerlingen een kettingreactie bouwen. Er was 1 opdracht, aan het eind van de ketting moest er een paraplu open gaan. Leerlingen hebben in groepjes stappen gemaakt waarin een beweging door werd gegeven. Uiteindelijk moest alles op elkaar aansluiten natuurlijk, dat was een mooie uitdaging! Het resultaat was geweldig! Voortdurend werd er naar oplossingen gezocht, er was een goede samenwerking te zien en uiteindelijk ging de paraplu open!

Als je kijkt naar wat de leerlingen geleerd hebben van dit project, is dat zeker niet alleen hoe je via een rollend balletje een paraplu open krijgt.

Ze hebben eerst een stap moeten ontwerpen, ze moesten onderzoeken of deze ook werkte zoals ze bedacht hadden en daarna aanpasen. Ze hebben samen gewerkt binnen het groepje, maar moesten ook samenwerken met groepjes van aansluitende stappen. En het doorzettingsvermogen was ongelooflijk! Na iedere poging moest alles weer opgebouwd worden, maar dat was steeds in een mum van tijd gepiept.

Het filmpje dat gemaakt is van de kettingreactie is te zien via onderstaande link:

https://youtu.be/93-DSJ8P_fU